Eslövs Flygfälts historia
Den 15 oktober 1934 startade arbetet med att anlägga Eslövs Flygfält. Det var ett så kallat nödhjälpsarbete för arbetslösa i Eslöv, Lund och Malmö.
Albert Sahlin ordförande i Eslövs Stadsfullmäktige ville redan 1918 anlägga ett flygfält i Eslöv. Striden stod under många år om det skulle ligga i Trollenäs eller Eslöv. Starke Arvid och BLÅ såg till att det blev Eslöv.
Hjälplandningsfält
Den 15 oktober 1934 startade arbetet med att anlägga Eslövs Flygfält. Det var ett så kallat nödhjälpsarbete för arbetslösa i Eslöv, Lund och Malmö.
Bulltofta flygplats i Malmö trafikerade bland andra Bromma i Stockholm och Torslanda utanför Göteborg och Eslövs flygfält anlades som ett så kallat hjälplandningsfält.
Dåtidens flygplan drabbades emellanåt av tekniska problem och inte minst dåligt väder som omöjliggjorde fortsatt flygning. Därför ansågs att man borde ha ett nät med hjälplandningsfält där man vid behov kunde gå ner och tillfälligt avbryta flygningen. Fälten borde ligga med 10 mils lucka på flygvägen mellan Malmö och Stockholm samt mellan Malmö och Oslo.
Ett av fälten kom att placeras vid Eslöv intill Asmundtorpsgården. De som erbjöds arbete för att bygga flygfältet var främst familjeförsörjare i Mellanskåne och i mån av behov även ungkarlar. Lönen var 50 öre timmen och totalt sysselsattes 25 till 112 man under de år som fältet byggdes.
För att kunna ge många människor ett arbete användes inte stora maskiner utan arbetet bedrevs för hand. Först flyttades med spadar och skottkärror 65 000 kubikmeter matjord för planering
av fältet. 30 000 kubikmeter lera forslades bort varefter matjorden lades tillbaka på det nu jämnade fältet. För att underlätta något användes efter hand även en hästdragen décauville-järnväg.
Var för litet när det stod klart
Under 1938 hade man kommit så långt att man äntligen kunde så gräs på fältet och när detta grott markerades en 600 m lång bana med banmarkeringar, och den 30 maj året därpå
invigdes flygplatsen.
Flygtekniken hade emellertid gått starkt framåt under 30-talet och fältet var nu både obehövligt av väderskäl och dessutom för litet för trafikflygplan som behövde en längre bana.
Dock var arbetet inte förgäves, andra världskriget bröt ut tre månader senare och snart skulle militären komma till Eslöv.
Reservflygskola
Utbrottet av kriget innebar att många fler flygare måste utbildas för Flygvapnet och det blev för trångt på Flygskolan i Ljungbyhed. Därför inleddes militärflygutbildning hösten 1939 på en Reservflygskola, RFS, på Bulltofta i Malmö för ynglingar som redan hade ett civilt flygcertifikat.
Den andra kursen, RFS II, startade i Eslöv 1940.
Besprutning av grödor från luften
AB Carl Engströms Växtskydd var verksamma på Eslövs Flygfält med besprutning från luften under 50-talet fram till 1963.
Läs om Engströms Växtskydd här
Mer fakta
Den första civila gasturbindrivna helikoptern – en Alouette II från Frankrike (benämndes Hkp 2 i Flygvapnet) importerades till Eslöv 19XX.
Blivande helikopterpiloter i Marinen har utbildats på Eslövs Flygfält.
Landskrona Flygklubb hade en intensiv segelflygverksamhet under 1950 talet på Eslövs Flygfält innan man fick ett eget fält i Landskrona. Man flyttade till Landskrona 1958.
Eslöv har en världsmästare i segelflyg – Göran Ax. Göran tillhör Landskrona Flygklubb.
Källa: Ett stort tack till Kenneth Malmström från Eslövs Flyg- och Hemvärnsmuseum som har försett oss med bilder och fakta.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.